tirsdag 16. oktober 2007

Film- Dårlige filmer

Det er ingenting som er så skuffende som dårlige filmer. Jeg skriver dette dagen etter at jeg ble tragisk skuffet over nok en av disse "Yes,endelig lagde de film av den boka, den må jeg bare se" filmene. Etter mye tenking(No smart remarks please) har jeg kommet frem til at dårlig film kan deles inn i tre hovedkategorier:

1.Filmer hvor budskapet er talentløst. Da jeg var i Portugal så vi en film som het "The Punisher", med bla John Travolta. La det være sagt, ikke se denne filmen. Historien var så tynn at dama til Beckham ser ut som Erna solberg (uff) i forhold. Men det mest irriterende var at de presterte å ødelegge filmen med dårlig skuespill( til og med fra Travolta) og ekstremt dårlig regi. De klarte faktisk å skape et hatforhold til helten. Nok om det, budskapet var at siden du drepte dama mi, oppsøker jeg deg i et bryllup, og masakrerer alle gjestene før jeg sleper deg etter en bil og lar deg blø i hjel. Og det er moralen, du skal heie på typen som dreper. Toskete er det. Akkurat den samme kategorien faller "Independence day" inunder.(Tror kanskje aliens kan være litt farlig; Lets kill ´em)

2.Filmer du har enorme forventninger til, som ikke lever opp litt en gang. Jeg så nettopp "Eragon". 500 sider på 100 minutter. Ikke noe dybde,bare action. Det interesante var forøvrig at en av bokas viktigste karakterer ikke var med!!! Etterhvert bestemmer man seg for å drite i hvordan boka var og konse om filmen. Det var dumt gjort, for skuespillerene i Eragon er så dårlige at du nesten skulle ønske at du så Kristian Valens dårligste istedet. Det er forøvrig morsomt med Eragon at mannen som spiller "Brom" faktisk spiller bra, etter som han var håpløs i "Dungeons and dragons". Der er også noe av poenget, D&D er en film med bra historie og dårlige skuespillere. Eragon, som representant for denne kategorien har hverken bra skuespillere eller bra historie. Du blir skuffet selv om du ikke har lest boken.

3. Filmer som prøver å være noe de ikke er. Dette er nesten en kult kategori. Det er fristende å sette opp filmer som "sweetest thing" med bla Christina Applegate her, fordi den prøver å være morsom, men den filmen blir kult istedet ettersom den er så hinsides talentløs. Prøv derimot å se Tarantinos nyeste "Grindhouse\Death Proof". Der har du tidenes skuffelse. Den var klippet dårlig med vilje, de hadde lagt på unaturlig dialog osv.(Vet det skal være exploitation og det der). Det var utrolig trist at en mann som ga oss klassikere som "Kill Bill" henfaller til en skygge av seg selv. Jeg spekulerer i om regisører ofte lar seg prege av det som blir sagt om dem; Altså at Tarantino har lest at han er en "Kult regisør" og dermed prøver å lage kult filmer, istedet for å lage kule filmer, for å si det med en treårings språk.

Til slutt: Ikke se noen av disse filmene, de er elendige. Jeg påstår av hele min sjel at Sweetest thing er den beste av dem(da regner jeg ikke med Kill Bill) og det sier det meste!!!!

2 kommentarer:

Hilde sa...

haha. viss sweetes thing er den beste av desse, seier det ein del ja...

Anonym sa...

du.. Jeg synes du er en flott für!
trygve