onsdag 19. september 2007

Fotball - En sport for alle. Del 1-Statistikk

Fotball; for et herlig ord. Det er noe med en iskald glasscola, ostepop og kone og barn ute av huset. Noe med Shrewsbury- Swindon og 0-0 til pause. Snorke høyt til andre omgang og våkne av en eller annen underfundig måte å si noe ekstremt enkelt på, ofte uttalt av Karl Petter Løken.

Fotball er så mye, det er det som er så facinerende. Nedover i dette innlegget skal jeg få akkurat DEG til å like fotball,hvis du ikke allerede er frelst.
En ting som er fantastisk med fotball er statistikk. Jeg har (som mange vet og irriterer seg over) en tendens til å snakke timevis om statistikk før en fotballkamp. Jeg tok tilogmed med meg en egen mappe til fotball EM med bare det. Greien er at statistikk lages om alt. Du kan selvfølgelig sette deg ned å lese tabeller, målforskjeller osv; da kan du for eksempel ha fått med deg at Brann tidligere i år ledet serien på tross av at de hadde sluppet inn flest mål av alle lagene på tabellen, men du kan også lese statistikk for virkelig å få den store sammenhengen rundt tingene, for virkelig å se hva vi strever etter. Eksempel: Geir Hænes er den mossespilleren med flest kamper for MFK med 569. På andre plass er vår elskede Ole Johny med 529. Dette er noe dagens spillere strekker seg etter. Den kanskje mest kjente mossespilleren Rune Tangen hadde for eksempel ikke mer en ca 250.

Nuvel, slik kan man altså holde på, det er statistikker på alt og jeg vil i denne avdeling nevne en historie om 2 gutter og ei jente som står på Åråsen(Lillestrøm) og ser Strømsgodset får juling. Den ene gutten er mer opptatt av jenta som senere skal bli hans ektefelle(uten nødvendigvis vekt på felle). Denne jenten, (som ville kysse da Powell satt inn 5-1, heldigvis ikke med meg)henger seg opp i Jostein Flos fysiske attributter og kommer så med spørmålet: "Hvilken spiller på landslaget er mest sexy?"
Hennes utkårede finner ikke svar, men jeg kommenterer tørt: "I følge VGs kåring i forkant av EM 2000(dette er altså en gammel historie)ble Håvard Flo kåret til den mest sexy på det norske landslaget med ca 30% av stemmene"
Statistikk finnes om alt

1 kommentar:

Hilde sa...

og der slutta bloggen din å interessere meg ;) kjenner at fotball ikkje er min lidenskap, men det er godt du har ein hobby :)