tirsdag 11. september 2007

Valg, tull og FRP

You all saw it coming. Jeg måtte selvfølgelig blogge litt om valget. Aller først må jeg si at dette valget får meg til å tenke mer og mer slik jeg gjorde da jeg var 19/20 og levde glade dager som nyforelsket kommunist. Det er jo så mye tull!!! Så lite seriøsitet og demokrati , den som skriker høyest osv. Jeg har derfor kommet frem til denne meget provoserende listen.


3 gode grunner til å droppe dette parlamentariske liksom demokratitullet:
1) Folk er ikke kompetente til å stemme. Uansett hva FRP forteller dere småbarn, så er ikke alle politiske spørsmål kjempeenkle, det er ikke bare å ta penger fra et stort hull og gjøre alle glade. Selv er jeg omtrent grønn på de fleste lokalpolitiske saker, og innser derfor at jeg virkelig ikke føler meg istand til å avgjøre hvem som best bør styre. Og iallefall ikke i Bergen som jeg vet så lite om lokalpolitikk i. Jeg er like dårlig oppdatert på Bergensk lokalpolitikk som min gamle mormor er på indows vista. Og det er jeg overhodet ikke alene om.

2)Politikere styrer ikke slik de sier. Sagt på en annen måte, de bare juger alle sammen Dette er selvsagt en klisje, men det er faktisk slik at politikere sier mye tull som aldri blir realisert. Dette gjelder også venstresiden, til min store irritasjon. Hvis et parti sier at de vil prøve så godt de kan, men de kommer neppe til å gjøre noe særlig ,for da blir folk så sure, DA skal de få min stemme. Vi kan ikke stemme riktig når alle politikere er uærlige.(Særlig han fjompen i Oslo som snøt på skatten,grrrr)

3) Det politiske systemet i norge er i stor grad basert på to ting. valgdagsmålinger og andre målinger, og debatter. Men hvem er det som får snakke der, jo det er de som skriker høyest og som antatt får mest stemmer ved neste valg, hvorfor ikke la de som har færrest stemmer få uttale seg, slik at vi får høre om dem og. Det er dessuten gjort flere studier som viser at de som stemmer gjerne vil være på det vinnende laget. DVS at man stemmer ofte på de som gjør det bra på målingene, og disse kan som vi vet variere med opptil 5%. DVS at valgresultatet påvirkes lite av hverken parti,sak eller politikere, men av målinger foretatt, og debatter skreket ut. Til slutt her må jo nevnes at noen påvirker jo panelene som blir interwievet til målinger også, men dette er gjerne genuint intereserte mennesker rent politisk sett(inbiller jeg meg da)

Vel, dette var min utblåsning etter valget. De blå vant og da blir jeg som kjent sur, men det er verdt å tenke på det her. Problemet ligger i å komme med et bedre forslag. Den som klarer det kan sende meg en sms

3 kommentarer:

Hilde sa...

Amen, Broder ;)
Må innrømme at eg faktisk har stemt, sjølv om eg på ingen måte er kompetent til å avgjere kven som burde styre i Luster.

Anonym sa...

Åhh.. Igjen fantastisk lesnig! - Trygve

Karianne og Kristian sa...

Hmm.... Sv gjorde katastrofevalg. Frp var noe skuffet. Det gleder oss som skjønner at ekstrempolitikk ikke funker i praksis!

Venstre siden skjønner at rettferdighet er viktig, men har ikke fått med seg at folk ikke kan puttes inn i en boks og tvinges til å tenke og handle likt. Vi er forskjellige og trenger frihet.

Høyresiden har skjønt at frihet er viktig. Vi er da forskjellige. Men de driter i en rettferdig verden. Kapitalisme og egoisme på det kvalmeste.

Nei da takker vi oss til sentrum, som er for rettferdighet og frihet. Og hvis det i tillegg er gult får vi inn gode verdier. Radikalt ja takk. Menn i dybden ikke på vingene!!